A piros palástban, püspöksüvegben és
pásztorbottal ajándékokat osztó Mikulás eredetileg a katolikus Szent Miklósnak,
a Lycia római provinciában fekvő Myra püspökének népies alakja.
Szent Miklós a gyermekek és diákok
védőszentje, ezért a későbbi korokban a népi vallásosság hatására kialakult
ajándékosztó Mikulás előképének és mintájának tartják.
A
Szent Miklós napi magyar népi hagyományok német hatást tükröznek. A katolikusok szent kultuszát Németországba a 10. században vitték el a kereskedők. A középkorban szerepjátékokkal emlékeztek meg Szent
Miklós tetteiről. Kezdetben a különféle játékokban a kolostori iskolák
legifjabb diákja alakította Miklóst. Később ezt a szerepet a felnőttek vették
át.
A modern magyar néphagyomány szerint december 5. éjjelén – december 6. hajnalán a Mikulás meglátogatja a
gyermekeket, s ha az elmúlt évben jól viselkedtek, kisebb ajándékot ad nekik.
Ez a népszokás, azaz az ablakba kitett csizmákba ajándékot helyező titokzatos
Mikulásjárás körülbelül egy évszázadra tekint vissza. Magyar nyelvterületen Mikulás alakjára
használatos az újabb keletű, a szélesebb körben csak az 1950-es évek óta
elterjedt, Télapó elnevezés is, ami feltételezhetően
teljesen téves összemosása a különböző kultúrkörök hagyományainak.
Szent Miklós története és hagyománya a Legenda aurea-ban fennmaradt legendakincsből
épült fel. A szent legendája szerint a püspök városában egy szegény embernek
három lánya volt, akiket megfelelő hozomány hiányában nem tudott férjhez adni.
Így az a sors várt rájuk, hogy hajadonok maradnak. Miklós a myrai püspök
elhatározta, hogy segít rajtuk, de szemérmességből vagy szerénységből ezt
titokban tette. Az éj leple alatt egy-egy arannyal telt erszényt tett a szegény
ember ablakába. Egyes változatok szerint ezt három egymást követő éjjelen
tette, mások szerint három egymást követő évben. A harmadik esetben az ablak
zárva volt, mert kint nagyon hideg volt. Miklós püspök ekkor felmászott a
tetőre és a nyitott kéményen át dobta be az aranyat, a harmadik lány éppen
akkor kötötte fel harisnyáját száradni a kémény alá. A keszkenőbe rakott arany
éppen belehullott a harisnyába. Mindkét változat szerint az apa a harmadik
alkalommal megleste az adakozót, hogy megköszönje neki az ajándékot, de Miklós
azt mondta, hogy egyedül Istennek tartoznak köszönettel.
A középkori legenda szerint egyszer
Miklós püspök megtudta, hogy az egyik szomszédja a nagy szegénysége miatt
nyilvánosházba akarja adni három lányát. Ezért segíteni szeretett volna rajtuk
és egy éjjel a szomszédja nyitott ablakán keresztül bedobott egy erszény pénzt,
és így mindhárom lány férjhez mehetett. Ezért az adakozásaiért a nép elnevezte
„Noel Baba”-nak, ami azt jelenti „Ajándékozó Apa”. Ez az alapja annak a keresztény
hagyománynak, amikor a vallásos szülők az ablakba tetetik gyermekeikkel a
kitisztított csizmácskáikat, hogy reggelre abban találják meg azt, amit éjjel a
Mikulás ajándékként abban elhelyez. Egyes országokban megmaradt a kandallópárkányra akasztott zokni is.
Szent Miklós fenti legendái és a szent december 6-iki egyházi ünnepe kapcsán terjedt
el a 19. században a városokban, hogy a Mikulás az ablakokba
helyezett kitisztított cipőkbe szaloncukrot vagy kisebb édességekből és
déligyümölcsökből álló piros csomagot tesz december 6-án.
Angolszász területeken (főleg az Amerikai Egyesült
Államokban) Santa Claus néven karácsonyi ajándékhozó alakká vált
Mikulás, és története szerint az Északi-sarkon lakik. Angliában Father Christmas néven ismerik. A gyerekek karácsony
előtt levelet küldenek neki kívánságaikkal. Santa Claus a kilenc repülő rénszarvas által vontatott szánjával december
25-én egy éjszaka alatt körbejárja a Földet, és a kandallóra tett zoknikba,
harisnyákba apró ajándékokat helyezve lepi meg a gyerekeket, akik tejjel és
süteménnyel várják.
Magyarországon a hagyományos ünneplés a városokban és a falvakban az
álarcos, jelmezes játék („alakoskodás”) volt Miklós-napon, december 6-án. A miklósoláskor 1900 előtt a
fiatalok házról-házra jártak Miklós napján ijeszteni, amikor hosszú láncaikat
csörgették és meg is verték vele a járókelőket, ilyenkor az emberek a házakból
sem mentek ki szívesen. A népszokásból kiszorult a karácsonyra való lelki
készülődés, s a gonosz-űző jelleg lett hangsúlyosabb. Nem ismert, hogy a
Mikulás ünnepen történő ajándékosztó népszokás mikor került pontosan
Magyarországra, a 18. század végén
megjelent tiltás árulkodik először jelenlétéről. A tiltás oka a gyermekek
ijesztgetése volt, mivel nem a ma ismert, jókedvű, pirospozsgás Mikulás járt
házról házra, hanem egy félelmetes, koromfekete arcú, láncot csörgető rém
„Láncos Miklós”, aki jutalmazott vagy büntetett.
Többféle eredetmagyarázat alakult ki, a
legelterjedtebb álláspont szerint a rémisztő alak Odingermán
főisten továbbélése, akinek kettőssége, a jó és a rossz mutatkozik meg a
december 6-i szokásban: jóságos alakja ajándékot oszt, míg büntető alakja
ijesztgetett. A falvakban egészen a 20. század utolsó harmadáig élt a
lánccsörgető alakoskodás, akit végül kiszorított a jóságos Mikulás.
A Mikulás.
"A napot homály előzi meg; karácsony
ünnepének verőfényes örömét meg a fehér szakállu Mikulás és ördöngős
szolgája, kik csak büntetni tudnak s nem jutalmazni, aszalt szilvából csinált
rettenetes kéménysöprőkkel s vörös nyelvű krampuszokkal ijesztenek rá az apró
cselédekre. A piaczon a nagyfejü káposzták s köpczös répák, a fonnyadt szőlő
s piros arczu almák, a koppasztott kappany s a tojásgarmada mellé, csodálatos
portékák csatlakoztak egyszerre. Mint ha csak éjnek idején valami
boszorkányság által bújtak volna ki a földből az apró sátrak, melyek alatt
viaszból gyúrt, gyermek arczu s gyapot szakállu püspökök, gyönyörű, aranyos
misemondóban s hófehér süvegben valóságos papirosból, vannak szépen glédában
fölállítva. Háromrétben fölkunkoritott farku, szikrázó szemű, szarvas
Luciferek zörgetik pipadrótból kötött szörny bilincseiket, melyekkel sorra
fűzik a szófogadatlan gyermeket s hetesével nyolczasával kanyaritják a
borzasztó puttonyba, hol aztán hasztalan rimánkodnak, mert onnan nincs
szabadulás. Úgy kell nekik, viselték volna jobban magukat!"
|
||
– Vasárnapi
Ujság: Képek a hazai népéletből, Pest, deczember 3-án 1865.
|
Az ajándékosztogató, mosolygós, piros
ruhás Mikulás a városokban jelent meg
először a 19. század végén,
valószínűleg függetlenül a Miklós-napi szokástól.
A kipucolt cipőkbe és csizmákba
ajándékot rakó, éjjel közlekedő Mikulást egyre inkább összekötötték Szent Miklós személyével: amíg a 19.
század végén megjelent szótárak a szent püspöki munkáját emelték ki, addig 20.
század első felében már jótékonysága került a középpontba, a mai lexikonok pedig szinte csak az utóbbiról
emlékeznek meg.
A mai gyermekeknek mesélt legenda
szerint a Lappföldön élő Mikulás apó felszerszámozza rénszarvasait, azok sebes
vágtával felrepítik az ajándékokkal roskadásig megrakott szánkóját a felhők
közé, hogy minden gyerekhez időben eljussanak a várva várt ajándékok.
Érdekesség : tévhit, hogy a Mikulás kövérkés,
jókedvű, piros ruhás megjelenését a Coca-Cola találta
volna ki 1931-ben. Egy korábbi
magyar gyermekkönyv (1928)
hasonló megjelenéssel ábrázolta a Mikulást, így ez a feltevés nem állja meg a
helyét. A üdítőital-gyártó cég termékein ma már hol akrobatikusan ugrándozik,
hol joviális kövér szakállas öregúrként üldögél, a reklámfilmekben pedig néha
egész csapatokban vonulnak a Mikulások.
A Mikuláshoz köthető magyar néphagyomány azonban a globalizáció hatására megváltozott: a két világháború között a Mikulás a gyerekeket az égből figyelte.
Segítői manók, angyalok vagy krampuszok voltak, addig a mai fogyasztói társadalmakban egyre inkább elterjed az a nézet, hogy Mikulás Lappföldön él, szánját rénszarvasok húzzák, a segítők pedig általában elmaradnak mellőle.
Forrás: wikipédia
Ajánlott cikk: http://www.origo.hu/tudomany/tortenelem/20121203-telapokultusz-szovjet-german-vagy-finnugor-hagyomanyok.html
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése