A méz
gyűjtése az emberiség, és ennek részeként a magyarság, régóta gyakorolt,
élelemszerző tevékenysége. Európában a méhészkedés hosszú évszázadokon át
jelentős szerepet játszott.
A méz
fontosságát az adta, hogy a 19. század végéig, a számottevő
répacukorgyártás kezdetéig, gyakorlatilag a parasztság egyetlen édesítőszere
volt. A drága importált nádcukor ugyanis alig jutott el a paraszti
háztartásokba.
Ugyanakkor
a mézes étkek készítésének története egészen az ókortól kezdve nyomon követhető.
A méz a néphit szerint egészséget, boldogságot jelentő étel, illetve a népi
gyógyászat egyik alapanyaga volt Európa minden részén. Az ókori görögök
a halott szájába is mézeskalácsot tettek, hogy ezzel engesztelhesse ki
Cerberust, az alvilág mogorva őrét. Feljegyezték, hogy Püthagorasz nem élő
állatot, hanem állatformájú mézeskalácsot áldozott az isteneknek.
Számos
régi leírás és a szakácskönyvekben található recepteke őrzik a
mézeskalácsgyártás hajdani szokásait. Szép számmal maradtak fenn a mézeskalács
figurák készítésére használt keményfa formák (ütőfák vagy verőfák). Ezek
kimélyített, homorú negatívként megőrizték az egykori darabok képét, mintáját,
méretét, ezért hiteles emlék- és forrásanyagnak tekinthetőek.
Először
kolostorokban, főúri udvarokban, a királyi városok polgárainak körében
honosodott meg a mézes pogácsa, a mézeskalács, amelyet házilag és kézműves
műhelyekben egyaránt készítettek. A mézeskalácsosságot Magyarországon először
az 1379.évi soproni telekkönyv névjegyzésében említik.
A
középkori társadalom felső rétegeiben karácsony, évkezdet, húsvét, pünkösd,
valamint esküvő, keresztelő alkalmával szokás volt a mézeskalácsok osztogatása,
ajándékozása a családtagok, az ismerősök és az ünneplő vendégek körében. Az
akkori formák reneszánsz és barokk hatást mutatnak, témájuk többnyire vallásos,
mitológiai jelenet, szentek vagy uralkodók képmásai.
A 17.
század végén a török uralom megszűnése a termelési és értékesítési lehetőségek
növekedését jelentette. Ennek hatására, nyugat-európai példákat követve,
elkezdődött az önálló hazai céhek szerveződése. Az első céhek Pozsonyban
(1681), Nagyszombatban (1697) és Budán (1719) alakultak.
A 18. században
már elsősorban a városi, polgári ízlés szerint készültek a mézeskalácsok. A
feudális jellegű és bibliai tárgyú ábrázolások háttérbe szorultak, a világi
témák, mint például a díszesen öltözött férfi- és nőalakok, a pólyás baba vagy
hint lettek a kedvelt minták.
Ugyanakkor
megindult a mézeskalács terjedése a falvakba, és a 19. századi elején már nagy
népszerűségnek örvendett a parasztság körében. A mézeskalácsos mesterek
piacokon, vásárokon, búcsúkban, árusították, termékeiket.
A
korábbi századok gyakorlatához képest lényeges változást jelentett, hogy a 19. századtól
már nem fogyasztották el édességként, hanem dísztárgyaknak tekintették. Az
udvarlótól kapott mézeskalácsszív vagy pólyás baba, illetve gyermekeknek
vásárfiaként ajándékozott huszár vagy kard, a lakás valamelyik szembeötlő
pontjára került és amilyen hosszú ideig csak lehetett megőrizték.
A modern
cukrászat kialakulásával megszűnt a formák használata. Helyettük fémlemezből
készített tésztaszaggatókat (kiszúró formákat) kezdtek használni, amelyek a
régi, kedvelt figuráknak csak a körvonalait őrizték meg. Ezt a sima tésztát
megsütötték, majd rendszerint pirosra festették, színes masszával cifrázták és
cukorrózsákkal, kis tükörrel, papírképpel díszítették.
A
mézeskalács angol megfelelője a Gingerbread. Egyes források szerint 992-ben
Gregory Maker, örmény szerzetes hozta először Európába, egészen pontosan
Franciaországba, ahol hét éven francia keresztényeket tanított a mézeskalács
sütésére.
Ajánlott recept: http://tortatermeszetesen.hu/egeszseges-mezeskalacs/
Forrás: Vágó Edit Mézesbábok és sütemények c. munkáját idézi: http://mezesvilag.5mp.eu/web.php?a=mezesvilag
Ajánlott olvasmány: http://mek.oszk.hu/01700/01705/html/#7
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése